Yhteispelillä sujuu!

Luonnon keskellä !

Kaikki ovat tervetulleita!

Matkailuautoko?

Leirillä luistaa mäki myös kesällä

Helmikauppa käy leirillä kuumana

Ruokailua odottamassa

Rukous on lintu!

Leirin hashtagi

#kipinaspark2015

Leirin järjestää

ptk logo pieni eitxt

PTK-poikien ja tyttöjen keskus
Partaharjuntie 361
76280 Partaharju
www.ptk.fi

Leirin oma appsi:
mobikipina.jiipeenetti.fi

tai osoita alla olevaa
QR-koodia mobiililaitteesi
koodinlukulaitteella:

Näyttökuva 2015-06-06 kello 9.56.02

syrjinnastavapaalogo30cm

Kipinä-suurleiri käynnistyy Pieksämäellä keskiviikkona 22.7. innostuneissa tunnelmissa

Mediatiedote 21.7.2015  Vapaasti käytettävissä

Kipinä-suurleiri kokoaa Pieksämäen Partaharjulle 22.–27.7.2015 yli 1700 tyttöä ja poikaa ohjaajineen. Leirikylään saapuu 80 ryhmää eri puolilta Suomea. Kansainvälisyyttä leirille tuo lähes 100 ulkomaalaista vierasta. Neljän vuoden välein järjestettävä Partaharjun suurleiri on evankelis-luterilaisen kirkon varhaisnuorisotyön huipputapahtuma 10 - 14-vuotiaille.

- Kipinää ja säpinää on ilmassa, iloitsee leirinjohtaja Eero Jokela. - Lasten oma leirielämä, ilo ja ainutkertainen mahdollisuus kokea suuret iltanuotiot Partaharjulla antavat arvokkaita Kipinä-leirin muistoja loppuelämäksi, sanoo leirinjohtaja, Poikien ja tyttöjen keskuksen toiminnanjohtaja Eero Jokela. - On upeaa, että Partaharjun leirikylässä on jo 70 vuotta voitu järjestää leirejä tytöille ja pojille upean luonnon keskellä.

Ja ohjelmaa riittää...

Kipinä-leiri tarjoaa 10–14-vuotiaille leiriläisille ennen kaikkea unohtumattomia elämyksiä. Ohjelmaa toteutetaan kolmella tasolla: koko leiri yhdessä, kylissä ja omissa ryhmissä.

- Leirin ohjelmaa kannattelee Kipinä-leirille rakennettu tarinamaailma, jonka on kirjoittanut tarinankertoja Kiisi Isotalo. Tarinoihin sukelletaan jo tullessa linja-autossa, jossa kuullaan ensimmäinen tarina ja päivittäin tarina jatkuu huipentuen paluumatkalla. Leiribändinä toimii MTV Juniorilta tutuksi tullut Pekka Laukkarinen yhdessä Leevi Helon ja Matti Laitisen kanssa. Taika-Petteri tuo hahmoineen vatsastapuhumisen ja taikatemput, kertoo ohjelmavastaava, kouluttaja Maara Kosonen.

Kylissä on tarjolla monipuolista ohjelmaa muun muassa kymmenistä erilaisista askartelupajoista ukulelen soitosta BMX-pyöräilyyn. Aktiviteettien lisäksi tärkeässä roolissa ovat luonto, suvaitsevaisuus ja hengellisyys, jotka kulkevat osana leirin ohjelmaa.

Kansainvälisyyttä Kipinällä

Kipinä-leirille osallistuu kahdeksasta maasta lähes 100 ulkomaalaista, osa ystävyysseurakuntien vieraina. Kauimmaiset vieraat tulevat Kiinasta ja Japanista. Suurin, 40 hengen ryhmä saapuu Tanskan sisarjärjestöstä Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund FDF:stä ja noin 20 hengen ryhmät Venäjältä ja Unkarista.

Ainutlaatuinen leiridemokratia – lapset mukana päätöksenteossa

Päivittäin kokoontuvaan leiriparlamenttiin osallistuu jokaisesta kylästä kyläpäällikön lisäksi myös kaksi leiriläistä. Leiriparlamentti tekee Kipinä-leiriä koskevia päätöksiä kyläneuvostojen ehdotusten pohjalta. Myös kyläneuvostoissa on mukana lapsiedustus. Lasten ehdotuksia ja mielipiteitä kuunnellaan tarkasti, vastuu päätöksistä on viime kädessä kuitenkin aikuisilla.

Leiriläiset tekevät leirilehden

Medialeirin nuoret 11 - 18-vuotiaat toimittajat tekevät tabloid-sanomalehden joka päivä aikuisten toimiessa taustajoukoissa. Lehti on jaossa aamuisin jokaiselle leiriläiselle.

Leirin järjestäjät

Suurleirin pääjärjestäjänä toimii PTK - poikien ja tyttöjen keskus yhdessä PTK:n piirien, Kirkon kasvatus ja perheasiain, hiippakuntien ja paikallisseurakuntien sekä Suomen Lähetysseuran, Kirkon Ulkomaanavun, Seurakuntien Lapsityön keskuksen ja Changemakerin kanssa.

PTK - poikien ja tyttöjen keskus on Suomen ev.lut. kirkon varhaisnuorisotyön palvelujärjestö. PTK:n jäseninä on 289 seurakuntaa tai seurakuntayhtymää ja 6 piirijärjestöä. Järjestö tuottaa materiaalia ja koulutusta varhaisnuorisotyöntekijöille. Suoraan kouluikäisiin kohdistuvana toimintana järjestöllä on muun muassa leirit ja ilmainen jiipeenetti.fi-verkkolehti, joka alkoi ilmestyä vuodesta 1938 nimellä Joka Poika.

----

Toimittajat ovat tervetulleita vierailemaan ja tekemään juttuja leiristä teille parhaiten sopivana ajankohtana.

Lisätietoja ja kuvapalvelu:

kipina.jiipeenetti.fi/pressi